Wystawa Muzeum Śląskiego w Görlitz od 2 września 2017 do 2 września 2018 roku
Robert Scholz (1843-1926): Widok na wiadukt na Nysie Łużyckiej z lokomotywą, ok. 1915 r., fot. Ratsarchiv Görlitz
Dzień 22 maja 1842 r.
zapoczątkował również na Śląsku epokę kolei żelaznej. Wówczas uruchomiono linię
kolejową na trasie Wrocław – Oława. 175 rocznica tego wydarzenia jest jednym z
wielu jubileuszy, które kolej śląska oraz miasto Görlitz mają przyjemność
obchodzić. 170 lat temu, w dniu 1 września 1847 r., otwarty został pierwszy
dworzec kolejowy w Görlitz, a także linie kolejowe do Drezna, Berlina oraz
przez Węgliniec do Wrocławia. W dniu 6 września 1917, czyli przed stu laty,
oddano do użytku nowy budynek dworcowy w Görlitz, który do dziś pełni swoją
funkcję. Wszystkie te jubileusze są dla Muzeum Śląskiego okazją do
przygotowania i zaprezentowania wystawy „Uwaga pociąg!”. Wystawa ta jest
poświęcona rozwojowi kolei żelaznej na Śląsku oraz jego znaczeniu dla miasta Görlitz.
Prezentacja
uwidacznia zwiedzającym dynamiczny rozwój sieci kolejowej na Śląsku. Szybko
powstały również połączenia dalekobieżne z Berlinem, Wiedniem i Warszawą. Najszybciej
jednak rozwijał się transport szynowy w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym.
Niemniej jednak ważną rolę odgrywały także liczne trasy poboczne oraz prywatne
linie kolejowe, które powstawały nierzadko w wyjątkowo trudnych warunkach
topograficznych, jak na przykład w Karkonoszach czy Hrabstwie Kłodzkim. Ich
znaczenie zarówno dla przemysłu jak i dla turystyki można zaobserwować na
przykładzie Kolei Izerskiej pomiędzy Jelenią Górą a Kořenovem.
Po
1847 r. założone zostały w Görlitz zakłady produkujące tabor kolejowy wraz z
szeroką gamą wyposażeń oraz licznymi innowacjami technicznymi. Z racji tego dla
miasta kolej żelazna odgrywa do dziś zasadniczą rolę gospodarczą. Między innymi
produkowano tu w latrach 30. XX w.
lokomotywę pośpieszną Fliegende Hamburger
(Latający Hamburczyk) oraz Fliegender
Schlesier (Latający Ślązak). Przedstawiony będzie w wystawie także rozwój zakładów
produkujących tabor kolejowy z siedzibą w Niesky, który w produkcji wagonów
towarowych zajmuje obecnie czołowe miejsce na skalę europejską. Ponadto
zaprezentowane będą także dzieje Reichsbahn-Ausbesserungswerk Lauban, który w
okresie od 1945 r. do 2000 r. działał do pod polską nazwą jako Zakłady
Naprawcze Taboru Kolejowego w Lubaniu.
Robert Scholz (1843-1926): Stary dworzec kolejowy w Görlitz, koniec XIX w., fot.: (pęknięta płytka szklana) fot.Ratsarchiv Görlitz
Wystawa
kieruje szczególną uwagę na oba jubileusze otwarcia budynków dworcowych
w Görlitz. Specjalnie wykonany na tę okazję model przedstawia pierwszy budynek
dworca z 1847 r. Centralnym eksponatem wystawy jest potężna makieta o wymiarach
18x2,5 m. Model w skali 1:87 wiernie odzwierciedla budynek i teren dworca z
roku 1917. Wykonany został on w trakcie wieloletniej pracy przez Ingo Wobsta i
po raz pierwszy można go będzie zobaczyć w całości. Liczne fotografie i
dokumenty objaśniają dzieje dworców w Görlitz od 1847 r. do dnia dzisiejszego.
Robert Scholz (1843-1926): Dworzec kolejowy w Görlitz, 1928 r., fot. Ratsarchiv Görlitz
Podczas trwania wystawy będą organizowane liczne prezentacje uzupełniające. Pierwsza z nich rozpocznie się 15 października 2017 r. i poświęcona będzie fotografiom historycznym dokumentującym budowę linii kolejowej między Jelenią Górą a Lwówkiem Śląskim w latach 1906 - 1909. Fotografie te pochodzą ze zbiorów muzeum partnerskiego – Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze. W lutym 2018 zaprezentujemy Państwu imponujący zbiór tabliczek znamionowych wagonów z całej Europy. Są to eksponaty wypożyczone z Muzeum Regionalnego w Lubaniu. W maju 2018 można będzie podziwiać ruchomy model Kolei Izerskiej wraz z dworcami od Szklarskiej Poręby Dolnej (Niederschreiberhau) do Kořenova (Polaun).
Schlesisches
Museum zu Görlitz
Schönhof,
Brüderstraße 8
02826 Görlitz
Tel. +49 (0) 3581
87910
Godziny
otwarcia:
wt.-niedz.
w godz. 10.00 – 17.00
Specjalne
godziny otwarcia w święta, podczas jarmarku bożonarodzeniowego oraz w pierwszym
kwartale roku 2018
Komentarze
Prześlij komentarz